Tot mai multe domenii beneficiază de avantajele oferite de tehnologiile digitale, iar una dintre cele mai eficiente metode de eficientizare a activităților este automatizarea proceselor industriale, de producție și prestări servicii. Astfel, companii diverse reușesc să optimizeze fluxurile de resurse materiale, informaționale și umane și să deruleze operațiuni cu înalt nivel calitativ.
În cadrul proceselor de livrare, avantajele automatizării sunt următoarele:
Reducerea numărului de retururi
Prin automatizarea proceselor de lucru din depozite se reduc timpii necesari identificării, colectării și încărcării produselor. Optimizarea activităților conduce, printre altele, și la reducerea drastică a erorilor de picking (colectare a mărfurilor de la raft). În acest fel, numărul retururilor determinate de erorile apărute în cursul operațiunilor de picking și grupare pe comandă înainte de ambalare scade, iar eficiența activității de curierat este mult îmbunătățită datorită eliminării unor curse suplimentare de înapoiere a produselor refuzate.
Acces în timp real la informațiile despre transporturi și livrări
Sistemele informatice de gestionare a distribuției, curieratului și logisticii permit gestionarea optimă a transporturilor și acces în timp real la date și statistici despre transporturile pe care le efectuează o firmă de livrări. Prin optimizarea rutelor, realizată prin aplicații TMS, se reduce marja de eroare pentru timpii de livrare, astfel că datele estimate de predare a comenzilor (ETD – Estimated Date of Delivery) sunt respectate cu diferențe de maxim câteva minute.
Managerii pot realiza gestiunea automatizată a documentelor, ceea ce contribuie la reducerea semnificativă a resurselor consumate pentru transportul coletelor (mai puține mașini pe traseu, un consum mai redus de combustibili și o alocare mai eficientă a forței de muncă, prin optimizarea programului de lucru al șoferilor).
Prin aplicații software de tip POD (POD – Proof of Delivery) se realizează automatizarea completă a proceselor de confirmare a livrărilor. Datele de pe teren sunt colectate mai ușor, iar dovada livrării coletelor și a mărfurilor se face în timp real, deoarece confirmarea oricărei sarcini îndeplinite de șoferii aflați pe traseu poate fi comunicată rapid.
Micșorarea duratei de procesare a comenzilor
Automatizarea proceselor de livrare determină reducerea semnificativă a duratei de procesare a comenzilor, pentru că unele operațiuni desfășurate zilnic înainte de digitalizare devin redundante și sunt eliminate. De exemplu, pickerii nu mai sunt nevoiți să se deplaseze pentru a lua listele de produse pe care trebuie să le colecteze de la raft și primesc instrucțiuni direct pe terminalele mobile chiar acolo unde se află. Instrucțiunile includ și locația produselor care trebuie livrate, iar lucrătorii nu mai pierd timpul căutându-le în depozit.
Prin identificarea rapidă a produselor crește eficiența pregătirii coletelor. Cu ajutorul instrumentelor de reglare a erorilor, care sunt incluse în aplicația WMS, se ajustează din mers eventualele greșeli, iar transporturile conțin exact articolele care au fost comandate de clienți.
Gestiune centralizată a coletelor și depozitelor
Prin soluții software specializate, de tip WMS, se realizează un sistem eficient de management al depozitelor și stocurilor, astfel încât managerii pot să reducă erorile de recepție, sortare, colectare și inventar, pot să optimizeze stocurile și spațiile de depozitare.
Sunt disponibile diverse instrumente software pentru gestionarea centralizată a resurselor materiale și umane. Pentru identificarea mărfurilor se aplică tehnologii de tip RFID (radio frequency identification), Pick by Light și Pick by Voice.
Automatizarea proceselor, de la colectarea de la raft până la predarea produselor către clienții finali, este foarte importantă, deoarece timpul de procesare a comenzilor în depozite are o influență directă asupra timpului total de livrare a mărfurilor. Prin interconectarea sistemelor de optimizare a activităților din depozite și sistemele utilizate de firmele de curierat se realizează o eficientizare a încărcării coletelor și o reducere a timpului de livrare.
Îmbunătățirea relației cu clienții
Automatizarea proceselor de livrare contribuie și la crearea unui sistem de gestiune a relației cu clienții, prin care sunt colectate, corelate și analizate datele despre comenzile primite, de la lansarea lor până la livrare, inclusiv măsurarea gradului de satisfacție a clienților.
Astfel, se pot detecta și rezolva în timp util problemele apărute și se consolidează o strategie de marketing și vânzări care să ducă la îmbunătățirea activității și la creșterea profiturilor.
Aplicarea soluțiilor software pentru logistică reprezintă o metodă eficientă de îmbunătățire a proceselor de livrare pentru companiile care dețin depozite, firmele de transport și curierat, fiind o sursă importantă de avantaj competitiv.