evomag.ro
starshiners.ro

- ADS -

Ce trebuie să ştii despre garanţia produselor

Nu de puţine ori s-a întâmplat să cumpărăm produse de folosinţă îndelungată care s-au defectat în perioada de garanţie, iar până la repararea acestora la service-ul autorizat de magazin sau înlocuirea lor a durat o veşnicie. Însă, de acum încolo, vânzătorii sunt obligaţi să repare sau să-ţi înlocuiască produsul în maximum 15 zile calendaristice de la sesizarea făcută de client.

 

Modificările aduse legii 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora vizează doar produsele de folosinţă îndelungată, au declarat pentru Click! surse din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Ca exemple putem da frigidere, maşini de spălat, cuptoare cu microunde, televizoare, sisteme audio, maşini de spălat vase, aspiratoare, calculatoare etc. Cu alte cuvinte, vorbim despre produse alcătuite din piese şi subansambluri de piese asupra cărora se pot efectua reparaţii sau activităţi de întreţinere.

  • Regula celor 15 zile. Cea mai importantă modificare a legii o reprezintă obligativitatea vânzătorului de a repara sau înlocui produsul în termen de maximum 15 zile de când clientul l-a notificat cu privire la defecţiunile acestuia. De exemplu, să presupunem că ai cumpărat un frigider care are o garanţie de doi ani. Dacă în acest interval de timp aparatul se strică, el va fi reparat sau înlocuit în 15 zile calendaristice de când ai anunţat magazinul cu privire la defecţiunea respectivă sau de când ai predat produsul pe baza unui document predare – primire.
  • Fiecare magazin are politica sa de retur. Reprezentanţii ANPC au explicat că, pe de altă parte, dacă vei cumpăra haine, încălţăminte, diverse obiecte de decoraţiuni interioare, veselă etc magazinul nu mai este obligat să-ţi schimbe produsele, să ţi le repare să-ţi plătească contravaloarea lor, dacă tu te-ai răzgândit sau nu-ţi mai plac. Această practică de retur rămâne numai la latitudinea magazinului respectiv. Patronii pot avea o politică de fidelizare a clientului prin care înlocuiesc produsele, le repară sau îţi dau banii înapoi. Dar vorbim despre o regulă internă. Se presupune că un astfel de produs, care nu este de folosinţă îndelungată şi care este cumpărat dintr-un magazin fizic este, înainte, verificat. Să presupunem că vrei să cumperi o rochie. Evident, o vei proba, vei verifica dacă prezintă defecte de fabricaţie, rupturi, pete, dacă este de calitate etc. Dacă îţi convine, o cumperi. Însă, dacă ai ajuns acasă, te râzgândeşti şi vrei s-o returnezi, va trebui să te interesezi dacă magazinul respectiv acceptă returnarea produselor.
  • Reguli pentru cumpărături online. Pe de altă parte, în ceea ce priveşte cumpărăturile online, returul se face, conform legii, în termen de 15 zile de la achiziţionarea produsului. Iar aici vorbim despre toate produsele, nu numai cele de folosinţă îndelungată. Când achiziţionezi un produs de pe internet, nu ai cum să-l verifici, priveşti doar nişte fotografii publicate pe un site. Astfel că, dacă nu eşti mulţumit de ce-ai cumpărat (produsul nu arată precum în poze, nu funcţionează aşa cum se specifică în cartea lui tehnică, nu funcţionează deloc sau nu-ţi place etc) îl poţi înapoia fără să oferi vreo explicaţie.
  • Ce sunt garanţia comercială şi de conformitate? Garanţia legală de conformitate  este obligatorie şi reprezintă obligaţia legală a vânzătorului faţă de consumator ca, fără solicitarea unor costuri suplimentare, să aducă produsul la conformitate (în cazul în care nu este) prin restituirea preţului plătit de client, prin repararea sau înlocuirea produsului. Garanţia de conformitate este valabilă pe o perioadă de doi ani. Dacă, de exemplu, ai cumpărat o maşină de spălat, iar aceasta se defectează în termen de şase luni de la achiziţie, se presupune că lipsa de conformitate exista încă de la început. Nu trebuie să vii cu nici o dovadă, lucrurile sunt clare. Dacă se defectează între şase luni şi doi ani de la cumpărare, atunci va trebui să dovedeşti tu vânzătorului lipsa de conformitate a produsului.  Pe de altă parte, trebuie să ştii că mai există un tip de garanţie – cea comercială. Însă, aceasta este voluntară. O poţi primi sau nu.  Însă, odată asumată de către vânzător, ea devine obligatorie şi trebuie asigurată. Faptul că vânzătorul dublează garanţia de conformitate cu cea comercială ţine mai mult de încrederea asupra produsului şi de politica internă a magazinului.
  • Ce conţine certificatul de garanţie. Acesta trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garanţie, durata medie de utilizare, modalităţile de asigurare a garanţiei, denumirea şi adresa vânzătorului şi ale unităţii de service. Certificatul de garanţie trebuie redactat în termeni simpli şi uşor de înţeles. La cererea consumatorului, certificatul de garanţie poate fi oferit în scris sau pe orice alt suport durabil, disponibil şi accesibil acestuia. Produsele care le înlocuiesc pe cele defecte vor beneficia de un nou termen de garanţie, care curge de la data preschimbării produsului.

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of