- ADS -

Practicile comerciale inselatoare, drepturi noi pentru consumatori

0 54

- ADS -

Similar cu drepturile pe care le are consumatorul în virtutea garanției, în cazul practicilor înșelătoare sau abuzive ale comercianților vor putea fi cerute repararea, înlocuirea și reducerea prețului produsului ori serviciului cumpărat ca urmare a acelor practici, potrivit unei ordonanțe ce se va aplica de la finele lunii mai.

Dacă un consumator se plânge la ANPC că a fost indus în eroare de comerciant, ca urmare a practicilor comerciale incorecte ale acestuia – înșelătoare sau agresive – tot ce poate să obțină, rapid, conform formei actuale a Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte, este să i se restituie banii pe produsul sau serviciul respectiv.

Legea 363 urmează să fie modificată însă, din 28 mai, ca urmare a publicării vineri în Monitorul Oficial a OUG nr. 58/2022. Iar una dintre modificările cuprinse în recenta ordonanță e că apar două categorii de măsuri de remediere pentru consumatorii afectați de practicile înșelătoare sau agresive.

Consumatorii afectaţi de practicile comerciale incorecte au dreptul la măsuri de remediere pentru a se elimina toate efectele respectivelor practici incorecte, fără costuri, după cum urmează:

a) înlocuirea, reducerea preţului sau încetarea contractului şi restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz;

b) despăgubiri pentru prejudiciul suferit de consumator;

c) în cazul în care se constată deficienţe în primele 30 de zile de la achiziţia produsului sau serviciului, se dispune direct înlocuirea acestora”, potrivit ordonanței recente.

Practic, consumatorii vor putea să ceară fie înlocuirea, fie reducerea prețului, fie chiar restituirea banilor dați de produsul sau serviciul respectiv (inclusiv din zona digitală!)

Odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale (comerciantului – n.red.), agentul constatator poate dispune ca sancţiune complementară una dintre masurile de remediere prevăzute la art. 121, alin (1), lit. a) și c), după caz”, scrie ordonanță. Adică cei de la ANPC vor putea să oblige comerciantul să repare, înlocuiască, să reducă prețul ori să înceteze contractul și să restituie consumatorului contravaloarea produsului/serviciului plătit.

Despăgubirile însă se vor putea solicita doar în instanță – cea în a cărei circumscripţie teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa consumatorul respectiv.

Dacă ne uităm la primul punct vedem că, de fapt, măsurile sunt similare celor la care are dreptul cumpărătorul în temeiul garanției unui produs cumpărat.

Pentru consumatori, modificările sunt mai mult decât binevenite, întrucât printr-o simplă plângere la ANPC privind practicile incorecte prin care a fost convins să cumpere un produs ori un serviciu (inclusiv prin prezentarea de recenzii false, care va fi sancționată din 28 mai și la noi), persoana respectivă va putea cere înlocuirea produsului, reducerea prețului sau chiar toți banii înapoi.

Ordonanța va modifica și conceptul de practică comercială incorectă, incluzând mai multe fapte ale comercianților decât cele care sunt sancționate acum. Care sunt, totuși, cele prevăzute acum de lege?

Așa cum spuneam, vorbim de practici înșelătoare sau agresive, conform legii:

  • de pildă, sunt practici înșelătoare cele prin care comerciantul spune și arată că are un anume certificat, dar nu-l are, de fapt; că produsul ori serviciul său a fost autorizat de vreun organism public, când nu e așa; afirmarea falsă că un produs e disponibil numai o anumită perioadă de timp, când nu e așa; prezentarea drepturilor oferite prin lege ca fiind ceva oferit bonus sau chiar la preț separat de către comerciant; afirmația că produsul poate vindeca diverse boli sau malformații, când nu poate face asta etc.;
  • sunt practici agresive, de exemplu, cele prin care consumatorului i se creează impresia că nu poate părăsi sediul comerciantului fără să încheie un contract; vizitele insistente la domiciliul sau reședința cumpărătorului, deși acesta și-a exprimat dezacordul; solicitările persistente și nedorite la telefon, prin e-mail ș.a.m.d.; includerea într-o reclamă a unui îndemn direct adresat copiilor să cumpere produsele promovate sau să își convingă părinții ori alți adulți să cumpere produsele promovate; crearea falsei impresii consumatorului că a câștigat deja, va câștiga sau că, dacă va face un anumit lucru, va câștiga un premiu sau un alt beneficiu echivalent, când de fapt nu există niciun premiu sau un alt beneficiu echivalent sau orice acțiune întreprinsă în vederea solicitării premiului sau a altui beneficiu echivalent este condiționată de plata unei sume de bani ori de suportarea unui cost de către consumator.

Practicile comerciale incorecte sunt interzise și, cu toate că sunt sancționate și acum cu amenzi ce pot ajunge până la 100.000 de lei, minimul acestor amenzi e stabilit acum destul de jos – la 2.000 sau 5.000 de lei. Chiar dacă agenții ANPC aplică amenzi ce merg spre maximul prevăzut de lege, comercianții pot plăti jumătate din minimul prevăzut de lege și pot scăpa astfel cu amenzi de doar 1.000 sau 2.500 de lei pentru practici înșelătoare sau abuzive, dar care au produs prejudicii însemnate unor consumatori. Noua OUG va modifica inclusiv amenzile ce pot fi date de ANPC comercianților

 

Atenție! Prevederile ordonanței se aplică din 28 mai 2022.

 

- ADS -

Sursa: Simona Voiculescu Redactor-șef, avocatnet.ro
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
Concluzie
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments