Atunci când achiziționează produse cosmetice din magazine, consumatorii trebuie sa fie atenți la o serie de detalii care le certifică faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar informarea/etichetarea lor respecta întocmai prevederile legale în vigoare.
În acest sens, Autoritatea Nationala pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) îi îndeamnă pe toți consumatorii să țină cont de următoarele sfaturi:
- să achizitioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţa fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamatie; în plus, produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoşa”;
- să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranţă din filiere paralele ;
- să verifice dacă calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt şanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat în pungă de plastic sau intr-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere;
- să examineze cu atenţie eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere;
- să ştie că unii producători şi importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii;
- să ştie că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţă, ori al importatorului de produse din afara UE ;
- să ştie că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripţionată data de minimă durabilitate precedată de expresia ” A se folosi preferabil inainte de ”, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscripţionată aceasta dată, exprimată fie prin lună şi an, fie prin zi, lună şi an, şi cu cifre arabe ;
- să ştie că anumite produse precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate ci au inscripţionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menţionată perioada dupa deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (6, 12, 24 luni de ex);
- să ştie că sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci aceasta nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
- să citească cu atenţie eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.